OPn omistaa noin 1,8 miljoonaa omistaja-asiakasta. Asiakkaidemme omistamana luomme perustehtävämme mukaisesti hyvinvointia omistaja-asiakkaillemme ja toimintaympäristöllemme. Siksi toimintamme keskiössä on omistaja-asiakas.
Omistaja-asiakkaaksi voi liittyä maksamalla oman osuuspankkinsa jäsenosuusmaksun. Jäsenosuus oikeuttaa omistaja-asiakkaan moninaisiin hyötyihin ja antaa äänestysoikeuden pankin edustajiston vaaleissa. Jäsenosuusmaksu on kertasijoitus, muita maksuja tai kuluja ei ole. Omistaja-asiakkaiden on ollut vuodesta 2014 lähtien mahdollista tehdä lisäsijoituksia omaan osuuspankkiinsa Tuotto-osuuksien kautta. Osuuspankki maksaa Tuotto-osuuksille vuosittain korkoa pankin tuloksen perusteella ja ohjaa myös tällä tavoin osan menestyksestään omistaja-asiakkailleen. Vuodelta 2017 OP ennakoi maksavansa Tuotto-osuuksille korkoa 3,25 prosenttia (3,25).
Liiketoiminnan tuloksesta merkittävä osa palautetaan omistaja-asiakkaille OP-bonuksina, joita kertyy pankki-, vahinkovakuutus- ja varallisuudenhoidon palveluista ja joita käytetään palvelumaksuihin ja vakuutuslaskuihin. Omistaja-asiakas saa myös alennuksia vakuutuksistaan.
Lisäksi omistaja-asiakkaalla on pääsy omistaja-asiakkaiden palvelukokonaisuuksiin, kuten edullisempiin päivittäispankkipalveluihin, uuteen kiinteäkorkoiseen asuntolainaan ja OP-sijoituskumppani-palveluun. Omistaja-asiakkaat voivat myös ostaa, myydä ja vaihtaa suurinta osaa OPn rahastoista ilman kaupankäyntikuluja.
Vuonna 2017 OP-bonuksia käytettiin pankki- ja varallisuudenhoitopalveluihin yhteensä 103 miljoonaa euroa (101) ja vahinkovakuutustuotteiden vakuutusmaksuihin 114 miljoonaa euroa (107). Omistaja-asiakkaille on vuodesta 1999 lähtien maksettu OP-bonuksina yhteensä yli 1,9 miljardia euroa. Vuonna 2017 asiakkaille kertyi bonuksia 220 miljoonaa euroa (208). Vahinkovakuutuksen keskittämisalennuksia annettiin yhteensä 70 miljoonaa euroa (67). Omistaja-asiakkaat ovat hyötyneet rahastojen kaupankäyntikulujen poistamisesta yli 5 miljoonaa euroa.
Osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti omistaja-asiakkaat voivat halutessaan vaikuttaa pankin päätöksentekoon ja toiminnan kehittämiseen. Pankin hallinnon kautta omistaja-asiakkaiden vaikutusmahdollisuudet ulottuvat alueellisen elinkeinoelämän ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Pankin tekemiseen voi vaikuttaa mm. seuraavilla tavoilla:
OP Ryhmän 81 osuuspankissa järjestettiin syksyllä 2017 sähköiset edustajiston vaalit, joissa ehdokasasettelu, vaalikone ja itse äänestäminen olivat mahdollisia verkossa. Omistaja-asiakkaat valitsivat keskuudestaan pankin edustajiston seuraavaksi neljäksi vuodeksi. Vaalien tulokset julkistettiin joulukuun 2017 alussa.
OPn edustajiston vaalit: